Zeilen op de Beulakerwiede

Ik weet niet hoe het jullie vergaat, maar ik moet erg wennen aan deze weersomslag. De mooie nazomerse dagen verveelden mij nog niets. Tijdens één van die mooie nazomerse dagen heb ik een middagje gezeild op de Beulakerwijde (spreek uit als Beulakerwiede). Zie Google Maps. Vrienden van ons hebben een zeilboot die in een haven aan de Beulakerwiede ligt . Mooier kun je het niet krijgen. Met behulp van een kleine aanhangmotor voeren we de haven uit.

Ik mocht gelijk aan het roer plaatsnemen en dat voelde wonderwel meteen vertrouwd. De zeilen werden gehesen door de sterke man.

Als dochter van een brugwachter ben ik opgegroeid aan het water. Een verblijf op het water is van jongs af aan een favoriete bezigheid geweest. Als kind gemaakt ik van onze roeiboot al een zeilboot. Toen ik iets ouder was kochten we een kleine zeilboot, een Zef. Met deze zeilboot zeilde ik op het Giethoornse Meer. Na een aantal jaren kwam de surfplank in beeld. De zeilboot werk verkocht en daarvoor in de plaats kochten we een surfplank. Hele dagen vermaakte ik mij alleen of met een vriendin met de surfplank op het Giethoornse Meer. Na de watersportactiviteiten in mijn jeugd had ik jarenlang niet meer gezeild en / of gesurft. Ik was dan ook blij met het aanbod van onze vriend om een ​​keer mee te gaan zeilen.

Na een korte tijd werd het roer overgenomen zodat ik mijn handen vrij had voor het fotograferen en ik in alle rust kon genieten van de zeiltocht. Het was niet druk op het water. Buiten ons om waren er nog vier zeilboten op het water. De taxiboot van Natuurmonumenten passeerde ons. Deze boot vaart tussen Blokzijl en Sint Jansklooster. Klik op de foto’s voor groot formaat en klik op de pijl links bovenaan om terug te gaan naar het kleine formaat.

Een verblijf op het water maakt hongerig en daar waren we op voorbereid…

Tijdens de zeiltocht zoomde ik in op enkele details.

De vergane palen bieden een mooie plek voor de aalscholvers.

Na een tijdje mocht ik het roer weer overnemen. Onze vriend is in het verleden zeilinstructeur geweest. Hoewel ik vroeger veel gezeild heb was het prettig dat hij mij weer de fijne kneepjes van het vak bijbracht.

Behalve dat onze vriend een expert is in het zeilen kon hij ook mijn fotocamera vaardig bedienen. Hij haalde voor de fotoserie wel rare capriolen uit. Ik hield mijn hart vast of dat wel goed zou gaan, maar gelukkig ging hij niet samen met mijn camera te water.

Tot slot laat ik jullie nog een filmpje zien. Op een filmpje krijg je het beste een indruk hoe heerlijk rustig het is om door het water te klieven met alleen het geluid van het klotsende water en het gekraak van de tuigage.

9 thoughts on “Zeilen op de Beulakerwiede

1. Wat goed dat je ons nog wat zon brengt of deze plensdag! Oh je bent een waterrat. Ik niet hoor, kan amper zwemmen. Zalig zo een namiddag op het water kunnen doorbrengen. Je filmpje en foto’s tonen ju kunde en enthousiasme.

Liked by 1 person

2. nou dat doe je super jetske 🙂 heerlijk met die prachtige luchten boven jullie,
    ik vind de regen wel wat hebben,
    het wast de muizenissen uit mijn hoofd 🙂
    genieten om zo meet evaren
    * pannenkoekje neem * lekkerrrrrrrr

Liked by 1 person

3. Ik vind haventjes en bootjes zo fotogeniek en leuk om te zien. Ik ben zelf geen zeiler maar ben weleens met vrienden mee geweest op hun boot. Als zij het leuk begonnen te vinden wat wind betreft dan werd ik angstig 🙂 Mooi verslag heerlijk die Hollandse luchten.

4. Mooi beeldverslag van dit zeiltochtje op de Beulakkerwijde.
    Zonder dat ik de foto’s had gezien, was me vooraf al duidelijk dat dit weer helemaal je ding is. Helaas hebben we onze gezamenlijk vaartochtjes dit jaar moeten missen. Op naar volgen jaar dan maar, dan hebben we weer wat om naar uit te kijken in deze herfstachtige periode.

5. prachtig weer hier in deze serie Jetske, nu helaas stukken minder
    en heb er ook heel veel moeite mee om er aan te wennen, koud, wind en erg nat
    mooi verslag en foto’s, lekker pannenkoeken eten met stroop, toevallig gisteren ook nog gegeten
    leuk die video dan zie je goed hoe snel zo’n boot vaart.
    hopelijk komen er ook in oktober nog een paar mooie rustige herfst dagen, anders duurt het zo lang tot de lente 🙂